Як записувати відео в іграх за допомогою апаратного прискорення


  Gaming PC

У цій статті мова піде про те, про що ми зазвичай не говоримо на нашому сайті – про іграх, зокрема, про запис відео в іграх. Я думаю, що це хороша ідея урізноманітнити вміст сайту цією темою, тим більше що про це нас неодноразово просили відвідувачі.


Важливе уточнення: ми будемо говорити про запису відео з ігор на ПК з апаратним прискоренням, так що ця стаття може бути цікава тим з вас, хто має обладнання, яке може виконувати стиснення відео в форматі H. 264:
  • деякі з сучасних процесорів від AMD;
  • процесори Intel Core i ( деякі інші);
  • відеокарти від AMD з серії 77xx і наступних поколінь;
  • відеокарти від NVIDIA з серії 600, 700, 800 і наступних поколінь.

Якщо ви збираєтеся використовувати ваше обладнання для запису ігор або прискореного перетворення відео, ми настійно рекомендуємо вам прочитати інформацію, представлену нижче. Місцями інформація буде трохи сухий, але ви можете знайти її дуже корисною.

Що таке апаратне прискорення і як мені переконатися, що мій комп'ютер підтримує його?

Коли ми говоримо про апаратне прискорення при запису відео з ігор, насправді мова йде про апаратне прискорення при стискуванні відео потоку, і це найскладніша частина запису ігор. Чим вище дозвіл, тим більше буде обсяг відео потоку, який потрібно стиснути. Взагалі стиснення здійснюється процесором, але під час гри на нього покладено багато інші зобов'язання і він не може приділити більшу частину свого дорогоцінного часу, щоб займатися кодуванням відео потоку. Тому більшість кодеків, які використовуються для цієї мети, виконують стиснення без втрат (lossless), яке є легким і швидким. На жаль, за легкість і швидкість доводиться платити досить великим розміром кінцевих файлів.

Стандартним форматом відео для кращого стиснення в даний час є H. 264 (також відомий як AVC). Він використовується в 99% всіх MP4 і MKV файлів, які ви завантажуєте з торрент-трекерів. Цей формат забезпечує відмінне стиснення і якість при правильних налаштуваннях. У той же час він є досить складним і вимагає багато обчислень, що робить його абсолютно невідповідним для стиснення в реальному часі (під час гри), якщо процесор не є дійсно дуже швидким, щоб не відставати.

На допомогу приходить апаратне прискорення, при якому компресію відео на себе бере спеціальний компонент, призначений саме для цієї мети. Таким способом усувається близько 97-98% навантаження, і це означає, що ви можете записувати безпосередньо в форматі H. 264 (і отримувати набагато менші файли) без падіння частоти кадрів під час гри (або з мінімальним падінням).

Три великі компанії на ринку, які виробляють процесори і графічні чіпи/карти, мають власні технології для апаратного стиснення відео.

Рішення від Intel називається Quick Sync Video (QSV). Цей апаратний кодер знаходиться у всіх сучасних процесорах сімейства Core, а також в деяких моделях Pentium і Celeron.

Альтернатива від AMD називається Video Coding Engine (VCE). Ця технологія може бути знайдена у всіх графічних чіпах, заснованих на архітектурі Graphics Core Next (GCN). У серії 7000 це моделі 7700, 7800 і 7900 (та їх різновиди), а також всі карти нового покоління – Rx 200.

Є що запропонувати компанії NVIDIA. Їх кодер носить ім'я NVENC і присутній у всіх графічних чіпах на основі ядер Kepler і Maxwell. Це деякі моделі в серії 600 і абсолютно всі карти в серії 700, 800 і 900.

Звичайно, запис безпосередньо в H. 264 має і свої мінуси. Одним із них є якість. В принципі воно непогане, але жоден з апаратних кодерів не може досягти такого ж рівня якості, якщо порівнювати з програмним стисненням відео (і особливо x264, який є найбільш поширеним і кращим). Ці компроміси в якості частково викликані тим, що самі по собі апаратні кодери оптимізовані для забезпечення високої швидкості, і почасти тим, що графічні процесори (GPU) радикально відрізняються від стандартних (центральних) процесорів (CPU), а значить, використовують різні алгоритми стиснення. Знову ж таки, апаратні кодери непогані, просто не на одному рівні з програмними.

Іншим мінусом є скоріше сам формат H. 264 в цілому, а не конкретно апаратні кодери – він не особливо підходить, якщо після запису ви плануєте відредагувати файл в деяких редакторах відео (Sony Vegas, Adobe Premiere, CyberLink PowerDirector тощо).

Якщо ви не впевнені, що ваше обладнання має потрібне апаратів кодером, ось як це можна дізнатися:

Вся необхідна інформація може бути отримана з CPU-Z. Інформація про відеокарту, яку пропонує ця програма, досить мізерна, але її цілком достатньо для наших потреб. Скачайте програму і запустіть її.

Вся необхідна інформація про процесор знаходиться на першій сторінці в перших двох полях («Name» і «Code Name»). Просто перевірте, чи співпадає ваш процесор з одним із перерахованих нижче:

AMD: всі процесори з серії A4, A6, A8 і A10, засновані на базі архітектури Trinity, Richlan, Kaveri, Kabini або Temash.

Intel:

— з сімейства Core: всі моделі i3, i5 і i7, засновані на Sandy Bridge, Ivy Bridge або Haswell;

— з сімейства Pentium: G3220T, G3320TE, G3420, G3420T, G3430, 3558U, 3561Y;

— з сімейства Celeron: G1820, G1820T, G1820TE, G1830, 2957U, 2961Y, 2981U.

cpuz1

Щоб перевірити відеокарту, перейдіть на вкладку «Graphics». В верхній лівій частині вікна знаходиться меню для вибору відеокарти. Якщо у вас тільки одна, як у більшості випадків), меню буде сірим і неактивним. У цьому випадку ви побачите безпосередньо модель. Якщо у вас є дві відеокарти, меню буде активно. У цьому випадку відкрийте його, щоб побачити й іншу відеокарту.

AMD: більш високі класи з версії 7000: 7700, 7800 і 7900; як і більш нове покоління R7 240/250/260/265 і R9 270/280/290.

NVIDIA: більшість карт із серії 600: 630 (тільки з 64-бітною шиною), 640, 650, 660, 670, 680, 690; і абсолютно все з серії 700, 800 і 900.

cpuz2

Якщо ви не впевнені у відеокарті і/або шукайте альтернативний спосіб отримати інформацію, ви можете використовувати GPU-Z. У головному вікні програми нас цікавить тільки одне єдине поле «GPU». Там можна знайти інформацію про кодову назву графічного чіпа.

Ось те, що повинно бути написано в полі, якщо у вас:

— AMD: Cape Verde, Bonaire, Pitcairn, Tahiti, Malta, Curacao, Hawaii або Vesuvius;

— NVIDIA: кодова назва повинна починатися з GK або GM.

gpuz1

Деякі важливі зауваження:

1. Це не всі процесори, які підтримують апаратне прискорення. AMD може випустити на ринок більше моделей з його підтримкою, а Intel нещодавно активувала підтримку Quick Sync у деяких інших процесорах з допомогою нових драйверів. Крім того, тут не згадано процесори з апаратним прискоренням, які призначені для нетбуків і планшетів, тому що вони навряд чи будуть кимось використовуватися для запису відео в іграх.

2. Ці компоненти можуть підтримувати апаратне стиснення в H. 264 з тим, щоб додатково не навантажувати систему під час гри, але комп'ютер, однак, повинен відповідати вимогам гри.

Як обробляти різні технології (від різних виробників процесорів/графічних карт) і які програми їх підтримують?

Одним з двох основних чинників є якість, тобто те, наскільки добре виглядає стиснуте відео потік. В цьому відношенні я не можу висловити свою особливу думку, тому що у мене просто немає можливості порівняти кодери від Intel, AMD і NVIDIA один з одним. Однак зауважу, що кожен з них поліпшується з плином часу.

Якість відео у рішення від Intel вдосконалюється з кожним наступним поколінням. Вперше Quick Sync Video з'явився в процесорах сімейства Sandy Bridge. У наступному поколінні (Ivy Bridge) були внесені деякі незначні поліпшення, тому якість стало трохи краще, а з Haswell поліпшень було ще більше, так що якість кодера в цьому поколінні є кращим. Це не означає, що останній пропонує чудову якість – просто трохи краще у порівнянні з попереднім. Наскільки сильно помітна різниця, я не можу сказати, тому що у мене немає всіх цих процесорів.

AMD має дві версії Video Codec Engine. Перша версія (VCE 1.0) перебуває в попередньому поколінні відеокарт 7000, в R7 250, R9 270 і R9 280, а також в процесорах A10-5800 і A10-6800. Кодер VCE 2.0 розташований у картах R7 260 і R9 290, в процесорі A10-7800 і в останньому поколінні процесорів більш низького класу A4.

Кодер NVENC від NVIDIA не пройшов через поліпшення, так що якість скрізь однакове.

Іншим фактором є швидкість, тобто буде апаратний кодер встигати стискати в реальному часі відео потік, який йому подається. Найшвидшим з трьох є Quick Sync Video від Intel. Найшвидша реалізація Quick Sync Video знаходиться в сімействі процесорів Ivy Bridge (внесені поліпшення в графічний чіп сприятливо відбилися і на апаратному кодері). Потім йде покоління Haswell (яке технічно краще, але частина продуктивності була принесена в жертву заради вибору якості стисненого зображення). І самий повільніше кодер у Sandy Bridge. Крім того, більш високі класи процесорів повинні мати більш високу продуктивність апаратного кодера, тобто найшвидшим є i7, після нього i5, потім i3, Pentium і Celeron.

Другим за швидкістю апаратним кодером є NVENC від NVIDIA, який досить близький до такого від Intel. Тобто в середньому він повільніше, але не набагато.

На останньому місці Video Coding Engine (VCE) від AMD. Він значно повільніше, ніж два інших. Якщо два інших кодера можуть з легкістю стиснути дозвіл 1920x1080 при 60 кадрах в секунду навіть з налаштуваннями з упором на якість, то VCE не може похвалитися такою ж швидкістю. Якщо вам треба дати якийсь орієнтир, то AMD VCE може бути від 2 до 4 разів повільніше двох інших, але все як і раніше залежить від конкретного обладнання і настройок.

Найбільш популярним і відповідно найбільш підтримується програмами є Quick Sync Video. Досить багато програм починають додавати підтримку цього кодера, будь то для запису ігор або просто для перетворення відео файлів. Це нормально, тому що це найшвидший, самий поширений (крім настільних комп'ютерів, і в безлічі ноутбуків, тому що багато з них саме з процесорами від Intel) і вимагає дуже мало енергії, на відміну від рішень від AMD і NVIDIA.

Video Coding Engine від AMD не користується великою популярністю і підтримкою, але з розвитком кодеків VFW, який використовує VCE, всі програми, які використовують для стиснення саме VFW, вже можуть скористатися апаратним стисненням.

NVIDIA знаходиться на останньому місці в даний момент програм, які підтримують NVENC, дуже мало. Однак NVIDIA пропонує власне програмне забезпечення для запису ігор – ShadowPlay. Так що якщо у вас є відеокарта з ядром Kepler або Maxwell, вам не потрібна спеціальна програма для запису, оскільки ви можете використовувати вбудовану в драйвер від NVIDIA. Про це ми поговоримо пізніше.

Програм для запису відео з ігор досить багато. Однак не всі з них підтримують апаратне прискорення, і тільки 2 заслуговують уваги. Далі ми розглянемо їх функцію ShadowPlay від NVIDIA.

MSI Afterburner – це додаток, яке спочатку використовувалося для розгону і моніторингу відеокарт, але поступово в нього були додані і інші функції. Однією з них є можливість записувати відео з ігор. Я думаю, що деякі з вас запитають себе, як ця функція може бути хорошою, враховуючи, що запис відео не основне призначення програми, а лише додаткова/стороння функція. Насправді ж ця функція є дуже хорошою. З-за назви можна вирішити, що додаток працює тільки з відеокартами від MSI, але це не так – працює абсолютно з кожної більш-менш сучасною відеокартою. Крім того, MSI Afterburner є спадкоємцем програми RivaTuner, розробка якої була припинена після того, як її автор був найнятий MSI для розробки Afterburner. Це пояснює і назви одного з кодеків і спеціалізованої програми для відображення статистики, які використовуються в Afterburner.

Action! є відносно новим додатком. Воно існує трохи більше двох років. Однак це не завадило йому стати якісним і кращим платним додатком для цієї мети.

ShadowPlay є досить новою софтверної технологією від NVIDIA, яка використовує спеціальне додаткове устаткування в нових поколіннях відеокарт для компресії відеопотоку. Вона все ще в беті, так що можливі проблеми. Більш того, відсутні деякі опції для налаштування. Проте в цілому це досить перспективний додаток навіть на даному етапі.

У цьому розділі я постараюся максимально дотримуватись параметрів, які застосовуються тільки для запису відео з ігор.

Action!

  • Автор: Mirillis
  • Ліцензія: Платна (Trial), 29.95/49.95 USD
  • Посилання: Офіційна сторінка | Сторінка завантаження
  • Актуальна версія (на момент написання статті): 1.20.2
  • Підтримувані технології апаратного прискорення: Intel Quick Sync Video, AMD Video Coding Engine

MSI Afterburner

  • Автор: Олексій Ніколайчук (Розмотування)
  • Ліцензія: Безкоштовно
  • Посилання: Офіційна сторінка | Сторінка завантаження
  • Актуальна версія (на момент написання статті): 4.0.0
  • Підтримувані технології апаратного прискорення: Intel Quick Sync Video, AMD Video Coding Engine, NVIDIA NVENC

ShadowPlay

  • Автор: NVIDIA
  • Ліцензія: Безкоштовно (є частиною NVIDIA GeForce Experience)
  • Посилання: Необхідності в посиланнях немає, тому що цей компонент йде в комплекті з офіційним драйвером для карт від NVIDIA
  • Актуальна версія (на момент написання статті): 2.1.2.0
  • Підтримувані технології апаратного прискорення: NVIDIA NVENC

Яку технологію використовувати?

Якщо у вас є тільки один апаратний компонент, який підтримує прискорення, то логічно, що ви будете використовувати його. Готове.

Тим не менше, якщо ви маєте в своєму розпорядженні двома компонентами, які підтримують прискорення (тобто процесор з інтегрованим графічним чіпом і окрема відеокарта), тоді все трохи складніше.

Якщо мова йде про настільному комп'ютері, графічний чіп в процесорі буде деактивовано при наявності окремої відеокарти, тому логічно використовувати цю окрему відеокарту. Не то щоб ви не можете використовувати вбудовану графіку в процесор, просто це призведе до наступних проблем/незручностей:

  • вам буде необхідно вручну/примусово активувати відеокарту в процесорі через BIOS/UEFI, що є не тільки непотрібним/додатковою дією, але й може виявитися заплутаним і небезпечним процесом, якщо ви новачок в цій галузі;
  • не всі материнські плати дозволяють одночасно активувати графічний чіп в процесорі і окрему відеокарту;
  • активація графічного чіпа в процесорі означає, що для неї будуть виділятися апаратні і програмні ресурси; інакше кажучи, це призведе до зниження загальної продуктивності системи; зниження буде дуже невеликим і навряд чи відчутним, але все ж...;
  • якщо окрема відеокарта від NVIDIA, і ви активуєте будь-яку іншу, яка НЕ від NVIDIA, ви не зможете використовувати апаратні функції для більш реалістичний фізики – PhysX, хоча не все ігри підтримують його.

Єдина ситуація, при якій може знадобитися активувати графічний чіп в процесорі виглядає наступним чином: процесор Intel Core, окрема відеокарта від AMD, і ви наполягаєте на запис з роздільною здатністю 1920x1080 при 60 кадрах в секунду. Це може бути за межами можливостей відеокарти від AMD, так що вам буде потрібно використовувати більш швидкий кодер від Intel.

Якщо мова йде про ноутбуці, то так чи інакше будуть активні обидві відеокарти, так що вибір, яку з них використовувати, залишається за вами.

На якій програмі зупинитися?

Якщо у вас є відеокарта від NVIDIA, що підтримує апаратний кодер NVENC, і вам не потрібні численні і різноманітні налаштування, тоді використовує ShadowPlay. І ось чому: вона безкоштовно, поставляється в комплекті з драйвером, проста в налаштуванні і є нативної (рідній) для відеокарти. Тобто програмне забезпечення було створено тими ж людьми, які розробили і створили обладнання, що гарантує максимальну продуктивність і сумісність.

Якщо ви хочете мати більш ефективний контроль над параметрами для налаштування і/або не маєте графічної карти від NVIDIA, я рекомендую зупинитися на MSI Afterburner. Ось чому: програма пропонує безліч налаштувань, вона перевірена і безкоштовно. Це особливо вірно, якщо ви збираєтеся використовувати апаратне прискорення від Intel, і ваш комп'ютер працює під керуванням Windows 8 або 8.1, тому що тоді MSI Afterburner зможе використовувати Direct3D 11.

Чи є тоді сенс використовувати Action!

Якщо вашою метою є головним чином запис і нічого більше, тоді немає сенсу витрачати свої гроші на Action!. Тим не менше, якщо ви хочете використовувати спеціальні зображення для overlay, хочете отримати доступ до безлічі налаштувань для відображення зображення з веб-камери, хочете завантажувати відео безпосередньо на YouTube або Facebook, і вас не бентежить необхідність платити за програму (або шукати кряк), тоді Action! для вас.

Action!

Кілька важливих зауважень

1. Переконайтеся, що у вас остання версія Action! і драйвера для відеокарти. Апаратне прискорення кодування і декодування відео все ще є новою технологією, і розробники постійно виявляють і усувають проблеми і несумісності, а отже, використовуючи найновішу версію програмного забезпечення, ви можете отримати більш високу продуктивність.

2. Для того щоб використовувати Intel Quick Sync Video Action!, вбудований графічний чіп в процесорі повинен бути активним; для нього має бути встановлений драйвер і зроблені додаткові налаштування.

Включення вбудованого в процесор графічного чіпа від Intel відноситься до користувачів настільних комп'ютерів, у яких встановлена будь-яка додаткова відеокарта (AMD або NVIDIA). Активація здійснюється через BIOS/UEFI, але я не можу дати більш точних інструкцій, так як розташування і назва опції можуть бути різними для різних материнських плат, але в більшості випадків потрібно знайти опцію із згадкою слова «iGPU» або «IGP» в налаштуваннях північного моста (North Bridge). Для цієї опції ви просто повинні вибрати режим Enabled, а не Disabled або Auto.

Як вже було сказано вище, це відноситься до користувачів настільних ПК. Користувачам ноутбуків нічого робити не потрібно, так як графічний чіп, інтегрований в процесор таких пристроїв, завжди активний.

Після активації інтегрованої графіки в процесорі, встановіть для неї драйвер. Завантажити його можна з сайту Intel/AMD. Якщо ви з тих, кому не довелося включати інтегроване відео, переконайтеся, що встановлена версія його драйвера є актуальною – знову ж таки, це можна зробити за допомогою сайту виробника.

Нарешті, виконайте необхідні налаштування на своєму комп'ютері, щоб Action! міг використовувати апаратний кодер від Intel. Інструкція застосовується лише до Windows Vista/7/8/8.1, так як у мене не було можливості перевірити, як це працює під Windows XP і чи працює взагалі.

На робочому столі правою кнопкою миші і виберіть «Дозвіл екрану», натисніть «Знайти», у розкривному меню «Дисплей» виберіть «Доступний вихід екрану: Intel HD® Graphics», у випадаючому меню «Кілька дисплеїв» виберіть «Спробувати в будь-якому випадку підключитися до: VGA», натисніть «Застосувати», знову в випадаючому меню «Кілька дисплеїв» виберіть «Розширити ці екрани», потім натисніть «Застосувати». Тепер ви можете закрити вікно.

3. У меню Action! буде написано AMD APP, але в дійсності це AMD VCE. Я згадав про це, щоб ви не заплуталися. З якоїсь причини розробники Action! вирішили назвати підтримувану програмою технологію вводить в оману ім'ям. Це правда, що AMD VCE є частиною AMD APP, але це далеко не те ж саме. Я не буду вдаватися в подробиці, щоб не втомлювати вас.

---

Давайте перейдемо до суті!

Action! може записувати відео у двох форматах: AVI і MP4. Ну а оскільки у нас є апаратне прискорення, запис в AVI нас не цікавить.

Перш ніж перейти до запису доречно поглянути на деякі налаштування програми. Натисніть на кнопку з шестірнею в правій частині вікна програми:

Action1

Ви побачите цілий ряд з кнопками, провідними до різних розділів.

Налаштування запису відео

Action2

Якість відео – визначає якість запису. Я рекомендую вибрати висока, тільки якщо це дозволяють характеристики вашої системи, і ви не готові піти на компроміс з якістю.

Bitrate (MP4) – визначає швидкість передачі даних при записі в форматі MP4. Чим вище швидкість, тим більше будуть файли, але і якість буде краще. Зазвичай більш високим дозволами потрібно і більш високий бітрейт. Я не можуть сказати, який бітрейт використовувати, так як це залежить від гри, яку ви плануєте записувати. Важливо і те, при якому дозволі ви хочете це робити, і що ви потім будете робити з записом. Іншими словами: необхідно протестувати різні бітрейти, поки не знайдете підходящий для ваших потреб, який пропонує хороший компроміс між розміром і якістю.

Вхідний діапазон – визначає вхідний діапазон колірного простору. Для запису ігор краще залишити 0-255.

Використовувати багатопотокову запис – включає і виключає використання більше одного ядра, якщо процесор є багатоядерним. Оскільки програма в цілому дуже добре оптимізована для багатоядерних систем, бажано лишити цей параметр увімкненим. Однак у деяких випадках продуктивність буде краще, якщо ви вимкніть цю опцію. Але це дуже рідкісні випадки.

Записувати курсор миші – включає запис вказівника миші. Якщо ви не хочете, щоб курсор був на відео, зніміть прапорець.

Візуалізувати кліки миші – додає ефекти при натисканні на кнопки миші. Це можливо тільки при запису на робочому столі, а не в іграх, так що нас це не цікавить у даному випадку.

Використовувати накладення зображення – включає використання накладеного зображення поверх кінцевої запису (зображення, логотипи та ін).

Вхідний файл – дозволяє вказати файл для накладання. Підтримуються формати BMP, JPG і PNG (з альфа-каналом). Максимальна роздільна здатність допустимого зображення становить 1920x1200 пікселів.

Положення – дозволяє визначити, де точно буде розташовано накладене зображення.

Webcam Налаштування

Action3

Тут знаходяться параметри для запису з веб-камери. Action! може записувати на дві веб-камери одночасно. До мого комп'ютера веб-камера не підключена, так що опції в цьому розділі у мене відображені сірим кольором.

Режим запису – дозволяє відключити запис з веб-камери, увімкнути або настроїти програму так, щоб запис починалася тільки при натисканні на певну клавішу на клавіатурі (про клавішах ми поговоримо трохи пізніше).

Webcam – в цьому меню ви можете вибрати веб-камеру, за допомогою якої буде відбуватися запис.

Положення – дозволяє визначити місце на кінцевій записи, де повинно бути розташоване вікно з зображенням з веб-камери.

Розмір відео – дозволяє визначити розмір вікна з записом з веб-камери (у відсотках від загального дозволу).

16:9 -> 4:3 – ввімкніть цю опцію, якщо ви записуєте відео із співвідношенням сторін 4:3.

У правому нижньому куті є кнопка попереднього перегляду, що дозволяє побачити, як буде виглядати кінцевий результат.

Налаштування аудіо

Action4

Тут зібрані налаштування звуку. Якщо ви не бажаєте записувати звуки з гри або з мікрофону, а хочете додати ефекти і/або музику вручну, то можете знехтувати цими параметрами.

Аудіопристрої (у розділі Налаштування мікрофону) – дозволяє вибрати звукову карту (якщо у вас більше однієї), до якої підключений мікрофоном, або вибрати тільки мікрофон (якщо він з USB-інтерфейсом).

Гучність – дозволяє регулювати рівень запису на мікрофон.

Записувати звук з мікрофону в окрему звукову доріжку – думаю, це не вимагає пояснень. Тобто звук з гри буде записуватися в одну доріжку, а звук з мікрофону в іншу. Якщо опція відключена, всі звуки будуть записуватися в один потік. Ця опція дійсна тільки при запису в AVI.

Аудіопристрої (у розділі Системні звуки) дозволяє вибрати звукову карту, з якої ви хочете записувати звук. Тобто, як правило, це карта, до якої підключені колонки/навушники.

Системні звуки і Мікрофон – регулювання рівня звуку з гри по відношенню до гучності звуку з мікрофону. При збільшенні рівня одного буде автоматично зменшуватися рівень іншого.

Bitrate – дозволяє вибрати бітрейт, який буде використовуватися для стиснення звуку. Це відноситься тільки до запису в форматі MP4. Якщо ви будете записувати двоканальний (стерео) звук з гри, навіть 160 Kbps повинно бути достатньо у більшості випадків. Але якщо ви хочете багатоканальний звук (5.1), тоді оберіть мінімум 256 Kbps. Якщо ви хочете бути впевнені, що якість звуку на висоті, виберіть 320 Kbps або 384 Kbps. Значення 512 Kbps можна не вибирати в 99.99% випадків.

Налаштування HUD

Action5

Приховувати HUD під час запису відео – приховує інтерфейс програми під час запису на робочому столі. У нашому випадку ця опція нас не цікавить.

Не записувати HUD в іграх і додатках – якщо ця опція включена, в іграх не буде записуватися інтерфейс програми, який з'являється в іграх (кількість кадрів в секунду, наприклад). Якщо хочете, щоб це записувалося, можете відключити цю опцію.

Ніколи не відображати HUD – приховує невелике вікно програми. Як правило, це вікно відображається у відповідному куті вікна, гри або відео.

Положення HUD при запуску – дозволяє вибрати, в якому куті повинно відображатися згадане вище невелике вікно.

Налаштування гарячих клавіш

Action6

Тут знаходяться налаштування сполучень клавіш для швидкого виконання різних дій. Щоб внести зміну, просто наведіть курсор на поле і натисніть потрібну клавішу або комбінацію з декількох клавіш.

Якщо ви не хочете використовувати клавіші для деяких функцій, ви можете зняти прапорець навпроти них. Стрілка нижче перенесе вас на наступну сторінку з клавішами.

Я не буду пояснювати, що робить кожна з функцій, так як їх назви говорять самі за себе.

Готово!

Тільки що ми розглянули налаштування Action! для запису відео. Якщо ви вже закінчили з ними, поверніться на екран для запису відео:

За допомогою кнопки у верхній лівій частині вікна виберіть папку, у яку повинні зберігатися записи. Для запису з гри переконайтеся, що вибрано правильний режим запису – кнопка з геймпадом.

У меню «Формат» виберіть MP4 (AMD APP) або MP4 (Intel Quick Sync Video), в залежності від того, яку технологію прискорення підтримує ваша система. Якщо підтримуються обидві, ви можете перевірити, з якою з них ви отримаєте кращий результат з точки зору навантаження під час гри і якості запису.

У меню «Розмір відео» виберіть дозвіл відео: 1080p, 720p, 480p, 360p або 240p.

Чим менше дозвіл, тим менше буде файл і більше вірогідність того, що апаратний кодер буде йти в ногу зі стисненням (це більше відноситься до AMD APP);

Вибір роздільної здатності належить тільки до запису ігор, заснованих на Direct3D (DirectX), яких більшість; запис гри, заснованих на OpenGL (таких набагато менше), завжди виконується в оригінальному дозволі, тобто в меню «Розмір відео потрібно залишити «Не змінювати».

У меню «Частота кадрів» ви можете вибрати 15, 20, 24, 25, 30, 50 або 60. Чим більше кадрів в секунду, тим більше плавним буде зображення. Однак від частоти кадрів також залежить навантаження на процесор під час запису і розмір файлів. Так що протестуйте різні значення і використовуйте максимальна, при якому запис не заважає грі і кінцевий файл не виходить занадто великим для ваших потреб.

За допомогою опції «Тривалість» ви можете встановити обмеження на тривалість записуваного відео (години, хвилини і секунди).

Опція «Використовувати режим Perfect Video Match» нас не цікавить.

Опція «Записувати системні звуки» включає запис звуку. Якщо ви не хочете записувати звук, зніміть галочку.

Опція «Використовувати багатоканальну запис звуку» дозволяє записувати багатоканальне аудіо. Якщо ви хочете просто стерео, не включайте цю опцію.

Меню «Мікрофон» дозволяє вибрати режим запису з мікрофону: «Не записувати», «Завжди записувати» і «Записувати при утриманні клавіші».

---

Тепер все готово для запису! Для цього потрібно просто запустить або відновити (якщо вона згорнута) гру і натиснути на відповідну клавішу для початку запису (підказка про цю клавішу є прямо на головному екрані програми під «Запис відео»).

---

Всі ваші записи будуть відображатися у списку в лівій частині вікна програми. Звідси їх можна відтворити або конвертувати, якщо це AVI.

MSI Afterburner

Кілька важливих зауважень

1. Під час установки програми ви побачите опції для встановлення не тільки MSI Afterburner, але і RivaTuner Server Statistics. Другий додаток використовується для відображення різної статистики на екрані і забезпечує запис відео в іграх, так що не відключайте цю опцію.

2. Переконайтеся, що ви використовуєте останню версію MSI Afterburner і драйвера для відеокарти.

3. Якщо ви хочете використовувати апаратне прискорення від Intel, а ваш комп'ютер працює під управлінням операційної системи, відмінної від Windows 8 або 8.1, то вам потрібно примусово включити виявлення і подачу сигналу до виходу вбудованого в процесор графічного чіпа. Ось як це зробити: (інструкція для Windows Vista/7). На робочому столі правою кнопкою миші і виберіть «Дозвіл екрану», натисніть на кнопку «Знайти», у випадаючому меню «Дисплей» виберіть «Доступний вихід екрану: Intel HD® Graphics», у випадаючому меню «Кілька дисплеїв» виберіть «Спробувати в будь-якому випадку підключитися до: VGA», натисніть «Застосувати», знову в випадаючому меню «Кілька дисплеїв» виберіть «Розширити ці екрани», а потім збережіть зміни. Нарешті, закрийте вікно.

---

При запуску MSI Afterburner зазвичай запускається і RivaTuner Server Statistics. Це нормально, тому що (як вже згадувалося) ця програма необхідна для запису.

MSI Afterburner

Щоб відкрити налаштування запису відео, натисніть кнопку «Параметри», а потім перейдіть на вкладку «Захоплення відео».

Навпроти «Захоплення відео» ви побачите поле, в якому можна вказати клавішу для запуску або зупинки запису під час гри.

Навпроти «Предзапісь відео» ви можете призначити клавішу, яка повинна використовуватися для попереднього запису під час гри. Це функція, яка тримає останні секунди гри в попередньо визначеному буфері, так що коли ви почнете запис, у вас вже будуть записані останні моменти.

Якщо ви виберіть клавішу для попереднього запису, знизу з'явиться можливість визначити тривалість (в секундах або мегабайтах) та розташування (у вигляді файла на жорсткому диску або в оперативній пам'яті).

«Формат відео» визначає формат відео, який буде використовуватися для запису. Ви можете вибрати варіант без стиснення відеопотоку або NV12, RTV1, MJPG і VFW (тобто який-небудь зовнішній кодек, уставлений в системі).

Незжатий відеопотік не підходить в 99% випадків, тому що в цьому режимі немає абсолютно ніякого стиснення, а якість максимально можливе. Запис з роздільною здатністю 1920x1080 пікселів при 30 кадрах в секунду зажадає 178 мегабайт в секунду, що означає більше 10 гігабайт за хвилину. Відповідно, якщо ви хочете записувати при 60 кадрах в секунду, вам буде необхідно 356 мегабайт в секунду (близько 21 Гб в хвилину). Тобто для запису нестисненого відеопотоку вам буде потрібно дуже багато дискового простору і дуже швидкий жорсткий диск. Єдиним життєздатним варіантом у цьому випадку є використання декількох жорстких дисків в RAID 0-масиві, але це буде недешево.

Опція NV12 на практиці теж є несжатым відеопотоком, але з виконанням перетворення кольорів RGB у NV12 (YUV 4:2:0) і не більше того. Таким чином, цей метод має деякі втрати в якості квітів, але не смертельні, щоб їх можна було помітити. Навантаження на процесор трохи більше, ніж при записі нестисненого відеопотоку, але різниця дуже мала. Що стосується рівня компресії, то цей варіант пропонує вдвічі менший розмір відеопотоку порівняно з несжатым, що, знову ж таки, дуже багато, але не безмежно багато. Іншими словами: це набагато більш прийнятний варіант, ніж незжатий відеопотік.

Відеокодек RTV1 був розроблений спеціально для RivaTuner. Його якість і рівень його стиснення не на висоті, але за рахунок цього він дуже легкий.

Кодек MJPG, мабуть, є самим помірним – рівень його стиснення можна назвати гідним, а якість кінцевого файлу пристойним.

VFW дозволяє вказати деякі з кодеків, встановлених на вашому комп'ютері.

У меню «Контейнер» можна вибрати формат, в якому буде записуватися потік – AVI або MPG.

Слайдер «Якість» визначає рівень якості зображення, якщо обраний RTV1 або MJPG. Ця функція не може бути застосована до інших.

«Розмір кадру» дозволяє вибрати дозвіл.

Слайдер «Частота» задає частоту кадрів на аудіо файлі. Чим більше, тим більш еластичною буде запис, але в той же час більше буде створюваний файл і навантаження на процесор. Як правило, 60 кадрів в секунду достатньо, тому що так чи інакше ігри з вертикальною синхронізацією (VSync) фіксуються на 60 fps. Іншим стандартним вибором є 30.

Повзунок «Обмеження» дозволяє обмежити максимальну частоту кадрів. Ви можете спокійно залишити цю опцію у відключеному стані (повзунок повинен бути зміщений вліво до самого кінця).

Полі «Папка відео» призначене для вибору місця, куди повинні зберігатися потрібні файли. Це робиться шляхом натискання на кнопку «Огляд». Кнопка «Перегляд» просто відкриває обрану папку.

З меню «Багатопотокова оптимізація» ви можете вибрати кількість потоків, які можуть бути виконані. Це залежить від кількості процесорних ядер. Найбільш оптимальним варіантом є автоматичний режим.

«Обрізати розміри відео до значень, кратних 16» вказує програмі, що довжина і ширина дозволу повинна бути кратними 16. Увімкніть цей параметр, якщо записані файли відображаються некоректно у використовуваному вами редакторі відео.

«Включити гамма корекцію» повідомляє програмі застосувати гамма корекцію. Якщо запис гри виглядає темніше, ніж сама гра, це може допомогти. Однак слід зауважити, що цей процес вимагає трохи додаткової обчислювальної потужності.

«Включити декодер MJPG» примусово включає MJPG в MSI Afterburner. Увімкніть цей параметр, якщо файли, записані з цим стисненням, не відкриваються в редакторі відео.

«Використовувати виділений сервер кодування» примушує запис виконуватися в окремому процесі, а не в адресному просторі процесу гри. Для запису 32-бітних процесів використовуються тільки 32-бітні кодеки, а для запису 64-бітних процесів – тільки 64-бітні кодеки, але якщо запис виконується в іншому процесі, це обмеження відпадає. Цей параметр можна не активувати.

«Джерело аудіо #1» та «Джерело аудіо #2» дозволяють вибрати один або два джерела, з яких можна записувати звук. Якщо вибрати «Ні», звук не буде записуватися. У полі «Клавіша Push-To-Talk» ви можете вказати клавішу або комбінацію клавіш), якщо ви хочете, щоб звук записувався після натискання на задану клавішу.

В якості джерела аудіо ви можете залишити автоматичний вибір. Якщо ви хочете встановити його вручну, використовуйте DirectSound для Windows XP і WASAPI для Windows Vista і вище.

«Зводити багатоканальне аудіо стерео» – ця опція дозволяє вибрати, як повинен оброблятися багатоканальний звук: вирізання буде копіювати два фронтальних каналу і буде підтримувати їх рівні звуку, але ви втратите звук з центрального і задніх каналів; мікшування (варіант, який я знаходжу більш підходящим) змішує центральний і задні канали в передніх, щоб не втратити їх звук, але не може змінити рівень гучності.

«Зводити кілька аудіо треків в один» змушує програму збирати дві аудіо доріжки в одній. Не вмикайте цей параметр, якщо ви збираєтеся редагувати записані звукові доріжки. В іншому випадку ви можете включити його.

Такі установки MSI Afterburner. Конфігурацією RivaTuner Server Statistics можна не займатися.

Залишається запустити бажану гру і натиснути на клавішу, яку ви призначили для початку запису.

NVIDIA ShadowPlay

Кілька важливих зауважень

1. Мінімальна версія драйвера, яка вам потрібна, це 331.65, але настійно рекомендується встановити саму актуальну версію.

2. ShadowPlay все ще знаходиться в стадії бета-тестування, так що не виключено виникнення різних помилок. Так само ви можете помітити відсутність деяких функцій, які є в інших додатках. Однак рішення від NVIDIA працює досить стабільно і має найбільш важливі функції.

Для використання функції ShadowPlay, спочатку ви повинні їх увімкнути. Це можна зробити в інтерфейсі GeForce Experience, який запускається за допомогою значка NVIDIA в системному треї (поряд з годинником).

Запустіть GeForce Experience і натисніть на кнопку «ShadowPlay» у правому верхньому куті.

GeForce Experience

У вікні, яке відкриється, натисніть на кнопку зліва.

ShadowPlay

Після активації ShadowPlay ви зможете змінити налаштування. Поверніться у вікно GeForce Experience, виберіть вкладку «Параметри», а потім перейдіть в розділ «ShadowPlay».

GeForce Experience

У верхній частині знаходяться параметри накладання (Overlays).

Коли натиснута кнопка «Camera», ви можете вибрати, в якій частині екрану має відображатися зображення з веб-камери, яка може бути додано до запису. Кнопки S, M і L дозволяють налаштувати розмір вікна веб-камери. Кнопка Off вимикає показ веб-камери під час запису.

Якщо натиснута кнопка «Status Indicator», ви можете вибрати, в якій частині екрану повинен відображатися індикатор стану. Кнопка Off приховує його.

Прапорець Allow desktop capture» включає можливість записувати робочий стіл поза грою.

Нижче знаходяться поля «Keyboard shortcuts», де ви можете змінювати сполучення клавіш для різних функцій. Нас цікавлять дві з них:

  • «Toggle manual recording on/off and save» – включення і виключення запису, і подальше збереження файлу;
  • «Toggle microphone on/off» – увімкнення та вимкнення мікрофону під час запису.

Ще нижче знаходиться секція «Recordings», в якій можна вказати папки для тимчасових і готових файлів.

Далі поверніться у невелике вікно ShadowPlay.

ShadowPlay

Кнопка з папкою (1) відкриває каталог, який ви вказали для збереження готових файлів. Кнопка з двома шестернями (2) надсилає у вікно з настройками GeForce Experience, які ми вже описали.

Кнопка «Mode» (3) дозволяє вибрати режим запису. Нас цікавить звичайна ручна запис, тому виберіть «Manual».

Кнопка «Shadow time» (4) дозволяє вибрати тривалість запису. Якщо ви вибрали ручну запис або трансляцію в Twitch, то ця кнопка буде неактивна.

Кнопка «Quality» (5) дозволяє вибрати якість запису відео. Програма пропонує готові налаштування: «Low» (низька якість), «Medium» (середня якість) і «High» (висока якість). Якщо ви хочете змінити ці установки вручну, натисніть на кнопку «Custom» і введіть бажане дозвіл (у меню «Resolution»), кількість кадрів в секунду (в меню «Frame rate») і значення бітрейту («Bit rate»).

Попередньо встановлені налаштування для високої якості («High») ставлять максимальні значення і нічого більше. Це гарантує відмінну якість, але майже у всіх випадках це буде зовсім зайве, так що краще поекспериментувати з налаштуваннями і вирішити, що є найбільш оптимальним для ваших потреб.

Кнопка «Audio» (6) дозволяє вибрати джерело(і) звуку: «In-game» (звук в грі), «In-game & microphone» (звук в грі і з мікрофона, який при необхідності активується відповідної гарячою клавішею) і «Off» (без запису звуку).

Незалежно від того, чи підтримує гра багатоканальний звук, аудіо завжди записується в двоканальному (стерео) режимі. Аудіо є Форматом AAC. На даному етапі додаткових параметрів стиснення аудіо ні, але, можливо, в майбутніх версіях це зміниться.

На цьому налаштування ShadowPlay вичерпані.

Залишається тільки увійти в гру і почати запис.

Альтернатива для запису і заключні слова

Це найбільш значущі рішення для запису. Деякі інші також підтримують прискорення, але лише частково або не дуже ефективно. Однак якщо через якусь нез'ясовну причину ви наполягаєте на використання іншої програми для запису, яка може використовувати встановлені в систему кодеки, і володієте сучасною відеокартою від AMD (яка підтримує VCE), спробуйте встановити OpenEncodeVFW. Це так званий frontend для VCE у форматі VFW-кодека. З його допомогою ви можете використовувати апаратне прискорення на сучасних відеокартах AMD у всіх програмах, які можуть використовувати системні кодеки. Але майте на увазі, що цей «кодек» має свої помилки і не завжди працює гладко. Я просто згадав його як альтернативу описаним у темі 3 додатків.

От і все. Я сподіваюся, що для когось ця стаття буде корисною і що все тут описано досить чітко. Пишіть, якщо у вас є якісь ідеї для змін, доповнень, уточнень і т. д.