Що ви робите, коли високопродуктивна відеокарта вашого основного конкурента використовує два графічних процесори GPU і працює швидше, ніж високопродуктивна плата вашої лінійки? Звичайно, випускаєте свою власну двопроцесорну карту! Саме таку тактику застосувала компанія Nvidia зі своєї новітньої платою GeForce GTX 295, заснованої на 55нм версії чіпа GT200, який ви вже могли бачити у відеокартах GeForce GTX 260 і 280.
Перехід з технології 65нм на технологію 55нм дозволив зменшити новий чіп GT200 в розмірах і зробити його більш прийнятним за ціною для виробництва, як, втім, і більш прийнятним з точки зору енергоспоживання. Все це було необхідно для реального виробництва двопроцесорної відеокарти, т. к. оригінальний чіп GT200, виконаний за технологією 65нм, містив у собі 1.4 мільярда транзисторів і володів гігантської площею 576 кв. мм, що робило його виробництво дуже дорогим. Крім того, споживання енергії цим чіпом було занадто великим, щоб розмітити два таких чіпа на одній карті, яка при цьому не змогла б відповідати специфікаціям PCIe без значного зниження тактових частот. Однак з чіпом, виконаним за технологією 55нм, вдалося знизити його розмір приблизно 400кв.мм і зменшити його енергоспоживання, що в результаті дозволило компанії розмістити два таких чіпа на одній графічній карті.
Втім, новинка все ще є дорогим пропозицією. Пов'язано це з наявністю в карті великого обсягу пам'яті GDDR3, двох друкованих плат і все ще приблизно 800кв.мм кремнію і 2.8 мільярдів транзисторів. Все це робить саму новинку більше, а її виробництво більш дорогим, ніж виробництво карти ATI Radeon HD 4870 X2, заснованої на двох чіпах RV770, розмір яких 276кв.мм і які розміщені на одній платі.
В даний час Nvidia настільки переконана у продуктивності своєї картки, що поки підтримує її ціну вельми агресивною - рекомендована виробником ціна становить приблизно $500. Так, можливо, карта і дійсно в більшості випадків перевершує по продуктивності плату Radeon HD 4870 X2, але наскільки? І чи є вона найкращою, враховуючи зниження цін від ATI? На ці та інші питання ми спробуємо відповісти в ході нашого подальшого огляду.
Давайте розглянемо специфікації нової двопроцесорної GeForce GTX 295. Зауважте, що в платі використовуються ті ж самі чіпи GT 200 GPU, хоча і виконані по технології 55нм (а не з 65нм) і зменшені в розмірах, які ми вже бачили на картах GeForce GTX 260 і 280.
Відеокарта | GeForce GTX 280 | Radeon HD 4870 X2 | GeForce GTX 295 |
Ціна | ~$390 | ~$500 | ~$500 |
Чіп GPU | GT 200 | RV770 x2 | GT200b |
Технологія виробництва | 65нм. | 55нм. | 55нм. |
Число транзисторів | 1.4 мільярда | 1.9 мільярда | 2.8 мільярда |
Частота ядра | 602MHz | 750MHz | 576MHz |
Частота потокових процесорів | 1.29 GHz | 750MHz | 1.24 GHz |
Частота пам'яті | 2.2 GHz DDR | 3.6 GHz DDR | 2.0 GHz DDR |
Число потокових процесорів | 240 | 1600 | 240х2 |
Текстурні одиниці | 80 | 80 | 80х2 |
ROP (Render back-end) | 32 | 32 | 28х2 |
Буфер кадру | 1024МБ | 2ГБ | 1792МБ |
Інтерфейс пам'яті | 512 біт | 2х256 біт | 448бит х2 |
Пропускна здатність пам'яті | 141.7 Гбіт/сек. | 230.4 Гбіт/сек. | 200.8 Гбіт/сек. |
Отже, що тут новенького? По-перше, карта GTX 295 використовує версію чіпа GT200, який, як і в картах GTX 260, не має всіх включених функціональних одиниць. Однак, хороша новина в тому, що кількість включених функціональних одиниць в ньому навіть більше, ніж у новітніх картах GTX 260 з 216 ядрами.
Всі текстурні і шейдерні одиниці в цій версії графічного процесору GT200 працюють, як і в чіпі GTX 280. Єдиний реальний недолік полягає в числі ROP (і тому в ширині шини пам'яті). Як і в картах GTX 260, кожен чіп GT200 в платі GTX 295 має 28 ROP і 448-бітний інтерфейс пам'яті, закріплений за 896МБ RAM.
Тим не менш, очевидно, що карта повинна бути дуже швидкою. Nvidia провела велику роботу над своїм багатопроцесорним масштабуванням в SLI, і нова карта по суті справи є "SLI в одній конструкції", тому можна очікувати, що багато гри на ній будуть працювати як на парі карт GeForce GTX 260 в SLI.
Як видно з таблиці вище, частоти роботи карти в порівнянні з GTX 280 злегка знижені, що пов'язано з енергетичними вимогами на двопроцесорні графічні карти.
Треба сказати, що для своїх двопроцесорних графічних карт Nvidia використовує інший метод розміщення ядер на платах, ніж ATI. Якщо ATI має всі на одній друкованій платі, то Nvidia воліє використовувати дві PCB, на кожній з яких знаходиться ядро з пам'яттю, а система охолодження знаходиться між цими двома друкованими платами. Аналогічне рішення було застосовано при створенні GeForce 9800 GX2, однак GTX 295 вентилятор з радіатором був переглянутий для більшої ефективності роботи.